5 vragen die het leren op de werkvloer vergroten

Teamwork1-300x225

 

 

 

 

 

 

 

Toen ik nog student was- alweer heel wat jaren terug – en onderwijspsychologie studeerde, leerde ik dat we het beste leren in de context waarin we het gebruiken. Een bekende studie is van Smith & Vela (2001) waar duikers woorden leerden boven en onder water, en bleek dat ze de meeste woorden herinnerden op de plek (onder of boven water) waar ze het ook geleerd hadden.

Ook binnen organisaties zie je het leren in de context waar je het gebruikt steeds meer zijn intrede doen. Waar het 10 jaar geleden nog heel gebruikelijk was om een medewerker met ontwikkelvraag naar een extern trainingsbureau te sturen, probeert men vandaag de dag de medewerker d.m.v. vragen stellen (door HR en manager) verder te laten leren. In de HR wandelgangen gonst de theorie van Charles Jennings met zijn 70:20:10 principe. 70 % leer je door te werken, 20% door coaching en feedback en 10 % door formele trainingen.

Met mijn wetenschappelijke achtergrond als onderwijspsycholoog juig ik deze trend zeer toe. Tegelijkertijd zou ik er iets aan toe willen voegen. Want hoewel je inderdaad leert van ‘gewoon lekker handen uit de mouwen en aan de slag’, blijft het leren veelal impliciet (iemand heeft niet door dat hij leert). En juist het expliciete leren (men heeft door dat men leert en kan het ook doorvertellen) verhoogt de intrinsieke motivatie om te leren èn de mogelijkheid om het geleerde met andere college’s te delen. Deze trend van leren op de werkvloer maakt het ook mogelijk om een leercultuur te gaan ontwikkelen binnen de organisatie, waar men open met en van elkaar leert. Alleen is het dan wel van groot belang dat het impliciete leren expliciet wordt gemaakt.

Onderstaande 5 vragen zijn een versterker van de groei, zij zorgen ervoor dat het geleerde expliciet wordt en gedeeld wordt met anderen, waardoor je niet alleen de medewerker zelf laat leren, maar eveneens een leeromgeving creëert.

Benieuwd naar deze versterkende vragen? Daar komen ze:

  • Welk inzicht heb ik gekregen?
  • Hoe en wanneer ga ik hiermee oefenen?
  • Welke nieuwe ervaring/uitdaging wil ik aangaan?
  • Wie kan ik hierover vertellen en bij betrekken?
  • Wanneer en ik welke setting ga ik hierop reflecteren?

Wanneer deze vragen in de toolkit zitten van iedere manager/HR en medewerker, en met regelmaat tijdens het gewone werk beantwoord worden, creëer je een leeromgeving waar men elkaar feedback geeft, elkaar ondersteunt in het leren en elkaar opzoekt om meer van elkaar te leren.

Ik ben zoals altijd heel benieuwd naar jullie ervaringen. Wie maakt hier al gebruik van? En wat merk je zoal op? Ik praat hier graag met je over door.